Vormen van data-analyse

Vormen van data-analyse

Één van de stappen in het Business Intelligence proces is het verzamelen en analyseren van data/gegevens. In deze blog wordt verder ingegaan op de verschillende vormen die er zijn, wanneer je het hebt over het analyseren van data.

Ben je benieuwd wat de andere stappen zijn van het Business Intelligence proces? Lees dan het artikel: ‘Wat is Business Intelligence?’.

Over het algemeen wordt er gesproken over vier vormen van data-analyse.

Descriptive analytics

De eerste en meest gebruikte vorm is descriptive analytics. Descriptive (letterlijk: beschrijvend) analytics gaat altijd over het verleden. Wanneer je bezig bent met descriptive analytics, kijk je naar historische data. Je analyseert data die vertelt wat er in het verleden is plaatsgevonden en trekt hieruit je conclusies. Een voorbeeld van descriptive analytics is dat je gaat kijken naar de historie van verkopen op een webshop en deze indeelt in categorieën.

Diagnostic analytics

Wanneer we een stap verder gaan, komen we aan bij diagnostic analytics. Bij diagnostic analytics wordt onderzocht wat de verbanden en relaties zijn tussen de data. Er wordt dus dieper gedoken in het waarom en hoe van de desbetreffende data. Wanneer we kijken naar het voorbeeld van de webshop, is een voorbeeld van diagnostic analytics, dat je gaat uitzoeken waarom bepaalde producten samen zijn gekocht. Deze bevindingen leg je dan vast.

Predictive analytics

Bij de vorige twee vormen van data-analyse hebben we nog niet gekeken naar het voorspellen van de toekomst. En juist wanneer je door diagnostic analytics hebt ontdekt dat twee producten vaak samen worden gekocht, is het van belang om dit te gaan voorspellen. Predictive (letterlijk: voorspellend) analytics gebruik je, wanneer je naar de toekomst gaat kijken. Wanneer je ontdekt dat in bepaalde periode, de twee producten vaak samen worden gekocht, kun je gaan kijken naar de toekomst en voorspellen wanneer dit weer gaat plaatsvinden. Vaak wordt er binnen dit proces gebruik gemaakt van machine learning en AI-modellen, die zelf deze analyses voor jouw uitvoeren.

Prescriptive analytics

De laatste en eigenlijk ook de belangrijkste stap betreft het acteren op de voorspellingen die uit de predictive analytics zijn voortgekomen. Prescriptive (letterlijk: voorschrijvend) analytics gaat over het de daadwerkelijke acties doe moeten worden ondernemen om bedrijfsvoordeel te behalen. Hierbij gaan we adviseren dat waneer product a uit de webshop in het winkelmandje wordt gedaan, product b als aanbevolen product moet worden getoond en vice versa.

Data analyse en Business Intelligence

Binnen Concrete Consulting houden wij ons bezig met alle bovenstaande vormen van data-analyse. Bij het ontwikkelen van dashboards en rapportages gaan deze vormen nog weleens door elkaar heen. Echter, dagelijks houden wij ons bezig om historische data overzichtelijk weer te geven in dashboards. Binnen deze dashboards is het, door gebruik van verschillende calculaties, mogelijk om verbanden te leggen tussen de data. Omdat wij vanuit een consultancy oogpunt deze informatie bekijken, bieden wij ook advies aan op basis van de inzichten uit de voorspellende data.

Na het lezen van deze blog ben je op de hoogte van de verschillende vormen van data-analyse en weet je exact hoe deze vormen naadloos op elkaar aansluiten. Ook inzicht krijgen in je data? Neem vrijblijvend contact op en wij helpen je graag verder.

Whitepaper waarde halen uit je data

Benieuwd hoe jij waarde uit je data kunt halen?

Download onze gratis whitepaper en leer hoe je in 5 stappen waarde kunt halen uit je data en slim kunt groeien.

Deel dit artikel

Scroll naar boven