Hoe zorg je voor een prettige gebruikerservaring binnen een dashboard?
UX & UI
In de wereld van webdevelopment zijn termen als User Experience en User Interface ondertussen niet meer weg te denken. Bij het ontwikkelen van een website ligt de focus allang niet meer alleen op design, de gebruiksvriendelijkheid van een website is ook zeer belangrijk. Simpelweg omdat je met een gebruiksvriendelijke website, gebruikers langer op je pagina houdt en de kans op een conversie dus toeneemt.
Wanneer je een dashboard oplevert, is het wellicht niet het doel om de gebruiker zo lang mogelijk naar het dashboard te laten kijken, maar wel is het belangrijk dat de gebruiker regelmatig terugkomt naar het dashboard. En hierin speelt gebruiksvriendelijkheid een grote rol. In de wereld van Business Intelligence, met name dashboarding, is design en gebruiksvriendelijkheid vaak nog een ondergeschoven kindje. Terwijl dit juist cruciaal kan zijn in de daadwerkelijk integratie van een dashboard of rapportage binnen een organisatie. Wanneer een dashboard er aantrekkelijk uitziet en gebruiksvriendelijk is, zullen de gebruikers vaker terugkomen naar het dashboard en is de kans een stuk groter dat het actief gebruikt wordt.
In deze blog nemen we je mee langs 3 onderdelen die ervoor zorgen dat je je dashboards aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk oplevert.
Tijdframes
Allereest een belangrijk punt wanneer het gaat om gebruiksvriendelijkheid. In bijna elk dashboard heb je te maken met tijdsperiodes. Meestal gaat dit niet dieper dan dagen, maar ook uren of zelfs minuten kunnen voorkomen. Belangrijk is om af te stemmen met de gebruiker wat voor tijdframes relevant zijn voor zijn/haar business. Binnen Power BI heb je de mogelijkheid om een kalender te tonen waarbij de gebruiker een start- en einddatum kan ingeven. Nadat deze wordt ingevoerd, wordt het dashboard gefilterd op de geselecteerde periode. Op het eerste gezicht een hele handige functie, maar het kost wel tijd om steeds de gewenste data te selecteren. Mogelijk is de gebruiker veel beter geholpen bij een vooraf ingebouwd overzicht van de laatste 7 of 30 dagen, of een simpele selectiefilter met de jaren en maanden daarin. Stem dit af met de gebruiker en experimenteer met de mogelijkheden.
Responsive
Zorg dat je duidelijk hebt in welke situatie jouw dashboard gebruikt gaat worden. Is het dashboard enkel voor de CEO van een organisatie die snel tussen de afspraken door op zijn/haar telefoon wil kijken voor de laatste cijfers, dan krijg je een heel ander dashboard, dan wanneer een dashboard op een groot scherm aan de muur hangt. Binnen Power BI kun je eenvoudig je dashboard transformeren naar een mobiele versie. In deze mobiele versie kunnen visuals worden weggelaten of getoond worden in een ander formaat. Zo kun je dus een dashboard maken wat zowel mobiel als op desktop perfect wordt weergegeven.
Design
Wanneer je online gaat kijken naar dashboards, laat de opmaak vaak te wensen over. Veel dashboards hebben witte achtergronden en er is enkel kleur gebruikt in de kolomdiagrammen of KPI kaartjes. Zonde, want Power BI geeft de mogelijkheid om je eigen wallpapers te gebruiken in je dashboards. Maak hier gebruik van en gebruik de kleuren die aansluiten bij de huisstijl van de opdrachtgever en verwerk bijvoorbeeld ook de favicon van de opdrachtgever in het dashboard. Zo krijgt het dashboard een veel professionelere look en wordt het aantrekkelijker in gebruik.
Conclusie
In deze blog zijn 3 onderdelen voorbijgekomen die de gebruiksvriendelijkheid en aantrekkelijkheid van je dashboards verbetert. Naast deze 3, zijn er uiteraard nog tal van mogelijkheden om dashboards nog beter op te leveren, om zo het gebruik ervan te bevorderen. Houdt onze website in de gaten voor meer tips met betrekking tot dit onderwerp.
Benieuwd hoe jij waarde uit je data kunt halen?
Download onze gratis whitepaper en leer hoe je in 5 stappen waarde kunt halen uit je data en slim kunt groeien.