De ontwikkeling van Business Intelligence
In het artikel ‘Wat is Business Intelligence?’ kwam naar voren dat data in de huidige maatschappij steeds belangrijker wordt. Samen met deze ontwikkeling werd de term Business Intelligence ook steeds bekender. Door de jaren is Business Intelligence dan ook flink veranderd.
In deze blog lees je over de ontwikkeling van Business Intelligence in de afgelopen jaren. Ook komen twee varianten Business Intelligence-tools aan bod en wordt er dieper ingegaan op het ontstaan van ‘Self-Service Analytics’.
Het ontstaan van Self-Service Business Intelligence
Op het gebied van Business Intelligence-tools onderscheiden we traditionele Business Intelligence-tools en self-service Business Intelligence-tools. Traditionele Business Intelligence-tools zijn geschikt voor ‘Guided Analytics’. Dit is een vorm van data-analyse, waarbij een ontwikkelaar dashboards en rapportages creëert en deze deelt met de eindgebruiker.
Guided Analytics
In het verleden ging het er bij veel organisaties zo aan toe. Bij een medewerker, manager of binnen een afdeling ontstond de behoefte naar bepaalde informatie. Deze behoefte werd neergelegd bij de IT-afdeling binnen de organisatie en het wachten kon beginnen. De data werd uit verschillende hoeken getrokken en er werd een rapport opgesteld. Deze werkzaamheden duurde vaak minimaal een week tot zelfs een aantal weken. Wanneer het rapport uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht kwam, was de data vaak niet meer relevant, was de behoefte verdwenen of was het probleem simpelweg opgelost.
Self-Service Analytics
Kortom, er kon niet snel worden geacteerd op data en veel tijd ging verloren. Vanuit dit probleem ontstond de wens om medewerkers binnen een organisatie zelf de controle te geven over het bouwen van dashboards en opstellen van rapportages. Zo zijn er self-service Business Intelligence-tools op de markt gekomen. Dit zijn tools die door hun gebruiksvriendelijkheid gebruikt kunnen worden door werknemers van een organisatie, zonder dat er een IT-afdeling moet worden ingeschakeld. Het gebruik hiervan zorgt ervoor dat medewerkers data direct kunnen gebruiken om snelle analyses uit te voeren, wat ook wel ‘Self-Service Analytics’ wordt genoemd. Deze analyses kunnen dan ondersteunen in alledaagse beslissingen.
Dit lijkt op het eerste gezicht een ideale manier van werken. Echter, voor het in gebruik nemen van SSBI-tools zijn er wel een aantal afwegingen te maken. Allereerst moet de data, waar de werknemer toegang toe heeft, geschikt zijn om te gebruiken in de SSBI-tool. Daarom is het van belang dat er koppelingen worden gemaakt met geschikte databronnen binnen een organisatie. Het is belangrijk om hier iemand verantwoordelijk voor te stellen, zodat de data ook altijd up-to-date is. Daarnaast is het belangrijk om gebruik te maken van generieke dashboards die organisatie-breed zijn. Wanneer namelijk twee medewerkers op hun eigen manier de netto winst gaan berekenen van de organisatie in een specifieke maand, zijn er tal van mogelijkheden dat zij beide op een verschillend resultaat uitkomen. Wanneer deze data echter al vast staat en een medewerker binnen een dashboard zelf een analyse kan maken door het aanvinken van bepaalde producten, die invloed hebben op die nettowinst, dan zal door de vaste opzet van het dashboard, altijd hetzelfde resultaat ontstaan.
Conclusie
De ontwikkelingen op het gebied van Business Intelligence geven medewerkers de mogelijkheid om zelf data te kunnen te analyseren. Omdat er vanuit dezelfde data, verschillende conclusies kunnen worden getrokken, is het belangrijk om gebruik te maken van organisatie- of afdelingsbrede dashboards. Binnen deze dashboards kunnen medewerkers dan zelf analyses maken, maar blijft de datatoevoer hetzelfde. Hiermee voorkom je fouten in je analyses.
Wil je meer weten over hoe je Business Intelligence kunt opzetten binnen jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op en wij helpen je graag verder.
Benieuwd hoe jij waarde uit je data kunt halen?
Download onze gratis whitepaper en leer hoe je in 5 stappen waarde kunt halen uit je data en slim kunt groeien.