Cruciale stappen in de ontwikkeling naar een data-gedreven organisatie

Ontwikkeling naar een datagedreven organisatie

De basis voor data-gedreven werken bestaat vaak uit het verzamelen en analyseren van data en deze data visueel maken in dashboarden en rapportages, die je dan weer deelt met je team. Dit is een zeer belangrijke stap binnen het fenomeen data-gedreven werken. Echter, deze stap maakt je organisatie nog niet per definitie data-gedreven. Hoe kun je ervoor zorgen dat je daadwerkelijk een data-gedreven organisatie wordt? In deze blog bespreken we de cruciale stappen.

Stap 1. Definieer je doel.

Het ene bedrijf is het andere niet en zelfs het ene project is het andere niet. Zorg daarom dat je, voordat je aan de slag gaat met data, een duidelijke scope definieert. Het is gemakkelijk om te verdrinken in een zwembad van data. En wanneer je daar in één keer induikt, lijkt wellicht alles interessant om bij te houden en inzichtelijk te maken. Wanneer je van tevoren bepaalt wat het doel is van dat gedreven werken en duidelijk ‘scopet’ wat daar wel en niet bij hoort, wordt het een stuk eenvoudiger om gericht de juiste data bij elkaar te zoeken en deze te gaan analyseren.

Stap 2. Ken je data.

Ondanks dat je het beste met een duidelijk doel aan de slag kunt gaan met het verkennen van je data, is het nuttig om een beeld te hebben van de data die je hebt en genereerd. Zo weet je allereerst waar je de juiste data vandaan moet halen, wat je in huis hebt en (ook niet onbelangrijk) wat je niet in huis hebt. Een makkelijke stap is om bijvoorbeeld meerdere databronnen te koppelen in Power BI en dan te kijken naar de tabellen die je binnenhaalt. Zorg dat je dit in een overzicht uitwerkt. Het makkelijkst is om te starten met een groot vel papier en een stift. Teken hier de tabellen, bijbehorende kollommen en de relaties in. Aan de hand van deze blueprint is het een stuk eenvoudiger om je gedefinieerde doel te bereiken. Ook is het zo een stuk eenvoudiger om te bepalen welke data gecombineerd moet worden met elkaar en wat voor relaties je hiervoor moet gaan leggen in je datamodel.

Stap 1 en 2 focuste vooral op een goede voorbereiding, voordat je aan de slag met data-gedreven werken. In deze blog willen we echter weten hoe je een data-gedreven organisatie wordt. Daarom slaan we de details over het analyseren en visualiseren van je data over. Hierover kun je namelijk meer lezen in deze blog. En naast, dat dit cruciale stappen zijn, focussen we in deze blog op het daadwerkelijk creëren van een volledig door data gestuurde bedrijfscultuur.

Stap 3. Hou je data betrouwbaar.

Het is gebleken dat wij als mens snel onbetrouwbaar raken tegenover technische vernieuwingen. We verwachten van technologie dat alles 100% klopt en wanneer we denken dat iets niet klopt, gooien we al snel de hele technologie overboord. Uiteraard is het belangrijk om dit te voorkomen wanneer je een hele organisatie wil laten transformeren naar volledig data-gedreven. Zorg daarom voor een centrale opslagplaats voor je data, die door één persoon of één team wordt beheerd. Geef deze personen enkel de verantwoordelijkheid om de data betrouwbaar te houden en zorg te dragen voor de juiste technische koppelingen. Hiermee zorg je ervoor dat iedereen binnen je organisatie met dezelfde, correcte data werkt.

Stap 4. Verander je bedrijfscultuur.

De belangrijkste stap om een data-gedreven organisatie te worden is om volledig je keuzes te onderbouwen met data. Gooi oude overtuigingen overboord en begin met nieuwe inzichten opdoen vanuit je data. Uiteraard is een combinatie van gezond verstand en data-gedreven keuzes optimaal, maar blijf niet te veel hangen in gebruikelijke patronen. Dit kan namelijk behoorlijk belemmerend zijn in het proces om een datagedreven organisatie te worden.

Stap 5. Deel resultaten.

Betrek je hele organisatie bij de resultaten die worden behaald met deze nieuwe werkwijze. Voor sommige werknemers kan het lastig zijn om niet meer te sturen op gevoel en oude patronen. Dit kan binnen de organisatie weerstand opleveren. Zorg daarom dat iedereen betrokken wordt bij de resultaten en daardoor gemotiveerd raakt om de nieuwe werkwijze te omarmen.

Conclusie

In deze blog hebben we de cruciale stappen besproken voor het volledig datagedreven maken van jouw organisatie. Deze stappen zijn vaak de kernpunten waarop bedrijven met deze ambitie vastlopen. Focus daarom op méér dan strakke dashboards en flitsende rapportages; duik diep je organisatie in om vastgeroeste patronen en overtuigingen te doorbreken. Doe dit met een grondige voorbereiding en neem al je werknemers hierin mee.

Whitepaper waarde halen uit je data

Benieuwd hoe jij waarde uit je data kunt halen?

Download onze gratis whitepaper en leer hoe je in 5 stappen waarde kunt halen uit je data en slim kunt groeien.

Deel dit artikel

Meer artikelen die je misschien leuk vindt...

Scroll naar boven