Business Intelligence voor het MKB
Wanneer grote ondernemingen de beslissing nemen om data-gedreven te gaan werken, gaat dit vaak gepaard met een flinke investering. Er wordt een volledig team samengesteld met allerlei specialisten: Data Engineers, Data Scientists, Data-Analisten en BI ontwikkelaars. En naast deze vier zijn er nog wel meer rollen te verdelen. Naast het team mag ook de techniek niet ontbreken. Er wordt een datawarehouse opgezet en het koppelen van de datastromen kan beginnen.
Vanzelfsprekend heeft niet elk bedrijf het budget voor zo’n grote investering. Hierom hebben MKB bedrijven regelmatig een terughoudende instelling tegenover Business Intelligence en data-gedreven werken. Dit is echter niet nodig; de basis voor een data-gedreven werkwijze ligt namelijk helemaal niet in een groot budget, veel technische snufjes of veel specialisten. Hoe start je dan wel zonder groot budget met Business Intelligence binnen het MKB? Dat lees je in deze blog.
Strategie
Starten met Business Intelligence begint altijd met het definiëren van je strategie. Dit is namelijk de blauwdruk voor hoe je data-gedreven werken in je organisatie gaat implementeren. Voor deze strategie zijn er twee belangrijke punten die je altijd af moet gaan.
Wat ga je meten?
Het is goed om voor jezelf vast te stellen wat je precies in kaart wil brengen met je data. Waarom wil je in eerste instantie data-gedreven gaan werken en welke informatie ontbreekt er in de huidige situatie? Wanneer dit helder, is het vrij eenvoudig om KPI’s op te stellen. KPI’s zijn Key Performance Indicators. Aan de hand van deze KPI’s is het eenvoudig te meten hoe je organisatie ervoor staat. De basis KPI’s, die bijna voor elk bedrijf gelden, zijn omzet en winst. Naast deze KPI’s zijn er tal van andere indicatoren die voor een organisatie belangrijk zijn.
Hoe ga je meten?
Nu je weet wat je wilt gaat meten, is het van belang om in kaart te brengen hoe je de opgestelde indicatoren in kaart gaat brengen. In deze stap ga je analyseren welke data-input de indicatoren nodig hebben. Je maakt een overzicht van de databronnen binnen je organisatie en definieert welke databron, welke KPI moet voeden.
Techniek
Nu de aanpak helder is, komt de techniek aan bod. Zoals in de inleiding beschreven, gaat dit bij grote organisaties vaak gepaard met de ontwikkeling van een datawarehouse. En dit is ook zeer begrijpelijk. De gigantische datastromen moeten op een correcte wijze worden gemanaged. Voor veel bedrijven is dit echter niet nodig. Het Microsoft Power BI biedt een zeer uitgebreide mogelijkheden voor het starten met Business Intelligence. Via Power BI Online is het mogelijk om diverse datastromen op te zetten die leiden naar je Power BI dashboard. Vanuit Microsoft zijn er tal van ontwikkelde connectoren met bijvoorbeeld crm- en websystemen. Ook zijn er online veel externe ontwikkelaars die connectoren aanbieden. Wanneer je de juiste datastromen hebt opgezet, kun je aan de slag gaan met het ontwikkelen van een dashboard, waarin je de eerder gedefinieerde KPI’s in kaart kunt brengen.
Conclusie
Business Intelligence binnen het MKB is mogelijk zonder allerlei kostbare toeters en bellen. Met de juiste strategie en ervaring met het Microsoft Power BI, kun je als organisatie alle belangrijke KPI’s in kaart brengen om te starten met data-gedreven werken. Wil je binnen jouw organisatie ook starten met Business Intelligence en heb je ondersteuning nodig bij je strategie of de techniek? Neem dan contact op. Wil je de volgende stap nemen binnen data-gedreven werken en je data gaan analyseren? Lees dan onze blog over de verschillende vormen van data-analyse.
Benieuwd hoe jij waarde uit je data kunt halen?
Download onze gratis whitepaper en leer hoe je in 5 stappen waarde kunt halen uit je data en slim kunt groeien.